Začít se sportem. Proč a jak na to?

Začala jsem s novým sportem. Někde jsem slyšela povídání o tom, proč by měli lidé být opatrnější a nespěchat za sportovními a hubnoucími výsledky. Přidalo se k tomu nadšení a trochu zvědavosti a je tady článek. O čem? O tom, co jsem po menším (ale důsledném) průzkumu zjistila, o mých zkušenostech a okořeněný trochou mých emocí pramenících z lásky k pohybu. A taky zdravým rozumem.

Co?

Zní to tak jednoduše, že? Budu sportovat. Nejde ale dělat všechno hned a je dobré, abyste si vybrali do začátku sport, který vás bude bavit natolik, abyste si z něj udělali zvyk a součást života. Taky je důležité vybrat takovou aktivitu, která bude v souladu s vaším zdravotním stavem a kondicí. Pokud váš jediný sport byl kafe a dort, je lepší začít postupně se svižnými procházkami. Pak, až se dostanete do formy, kdy svižnější chůzí ujdete klidně 10 km, je na čase zvednout laťku. A nebo taky ne.

V Norsku jsem třeba jiný sport než turistiku vlastně nedělala. Nasadila jsem sluchátka, pustila podcast a vyrazila. Tohle mě bavilo dlouhé měsíce a našla jsem opravdu krásné trasy. A ty máme i u nás, stačí trošku hledat. Není žádná ostuda, když si první procházky naplánujete i třeba jen na 30 minut. Myslete na to, že budete muset zvládnout i cestu zpátky a že každý den zvládnete o pár (set, tisíc?) kroků víc.

V okamžiku, kdy cítíte, že zvládnete větší zátěž, je na čase se rozhodnout pro ten správný sport, se kterým budete chtít začít. Možná je to jenom pocit, ale přijde mi, že na začátek je fajn například kolo nebo brusle. Posilujete tím celé tělo, ale hlavně svaly kolem kloubů. Pravda totiž je, že například u běhání klouby dost trpí, obzvlášť pokud běháte po městě a tvrdých površích. Proto není od věci ze začátku vybrat něco, kde klouby nebudou dostávat tolik zabrat.

Rada doktora?

Může se stát, že se vám bude hodit. Pokud nejste sportovci od jak živa a víte, nebo aspoň tušíte, že máte nějaké zdravotní omezení, rozhodně není od věci se poradit s odborníkem. Ti často právě nedoporučují běh, který je poslední dobou takový hit.

V klidu.

S rozhodnutím zbytečně neotálejte, hledat milion článků na úkor toho opravdu vytáhnout paty není ideální řešení. V klidu, bez stresu, si promyslete, co chcete dělat a pak už stačí si aspoň jen v hlavě načrtnout aspoň malý plán. Já jsem začala s během a abych se nemusela pořád hlídat a dívat na hodinky, stáhla jsem si aplikaci. A beze studu rovnou pro absolutní nesportovce.

Při startu ale nespěchejte. Začátek si nechejte lehčí, protože to poslední, co chcete, je se přepálit hned na začátku. To pak možná ani ten kýžený dobrý pocit nepřijde, protože se vyflusnete a v nejhorším případě si celý sport zprotivíte. Myslete na své limity a zátěž přidávejte postupně. Není ostuda, když ujdete nebo ujedete míň, než ten chlap v dresu, co vás předjíždí.

Je libo motivace? Parťák třeba?

Ač je myšlenka na hubnutí bohulibá a vaše zdraví výsledek ocení, není dobré to mít jako jediný cíl. Každý můžeme mít cíl jiný, samozřejmě. Pro někoho to může být socializace, pro někoho udržení zdraví, pro někoho trend. Pro mě je to snaha zůstat v dobré kondici. V takové, že ať si vymyslím cokoliv, moje tělo to ustojí. Ať to bude paddleboarding ve studených vodách středního Norska (tam se kondice hodí, pokud nejste otužilci) nebo třeba výstup na pořádnou horu. Udržení si zdraví a vyplavení stresu jsou k tomu velmi příjemné bonusy.

Pokud ale víte, že se sami jen tak neodhodláte, nejlepší pomoc je domluvit si parťáka. Pak se vám totiž těžko bude zůstávat doma, protože už kvůli tomu druhému svoji lenost zkusíte překonat.

Teď je to s parťáky jeden na jednoho těžší, naštěstí máme ale aplikace a komunity. Pokud budete chtít, ráda vám budu online motivátorem i já, stačí mi napsat, kamkoliv 🙂 třeba nás jednou bude dost na celou facebookovou skupinu.

Praktická rada na konec.

Na začátku se musíte překonat. Říká se, že pokud si chcete vytvořit zvyk, je potřeba to zopakovat 21x. Čím častěji se budete sportu věnovat, tím dřív si zvyk vytvoříte. Pak bude snazší se přemluvit. Až jednou přijde doba, kdy vám pohyb bude chybět. Dřív to ale přijde, pokud si ten sport propojíte ještě například s povídáním s kamarádkou, poslechem oblíbené hudby nebo třeba podcastu.

Dejte mi vědět do komentářů, které sporty vás baví. S čím byste chtěli začít. Nebo jste možná čerstvě začali?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s